Bli som en Andhryb!

Människorna hade sedan långt tillbaka i historien velat bli som gudar. Den största belöningen var att få bli som en gud, med en guds privilegier.

I det gamla Grekland ville man uppnå statusen som Zeus, Pallas Athene, Hermes och Poseidon. I Rom var det Jupiter, Minerva, Mercurius och Neptun som gällde. I den fornskandinaviska religionen var Oden högst och mäktigast, så fanns Tor med sin hammare Mjölner, jättarna och nere på jorden människorna.

Andhrybkulten startades av ellekarna, Gustaf 1, Tomas och Tessan. Det var ett första försök till att skapa ett intresse för vad som skulle komma att hända på jorden. Andhrybkulten spreds via datorer, televisionen, kultföremål till de vuxna och leksaker till barnen. Varje litet medvetet barn ville ha en egen andhrybrobot. Barn som förr lekt lekar med sina låtsaskamrater, kunde ha en egen andhrybrobot som bästa kompis, tränare och bollplank.

När datorerna, tevespelen och dataspelen blev mer avancerade och intressanta, var det färre barn som ville gå ut och leka. De föredrog att kommunicera med varandra via sina surfplattor, smartphones, datorer och sociala nätverk. Att träffas, mötas och spontant komma på något att göra, var inte längre lika spännande.

När de fysiska lekarna, till och med fotbollen, övergick i digitala spel och 3D-lekar och holografiska figurer och landskap, fanns inte längre någon av intimiteten i barnlekarna. De umgicks med färdiga regler, men lärde sig mer abstrakt, vad som hände om man följde eller bröt mot någon av spelreglerna. Det gjorde inte fysiskt ont, men psykiskt och mentalt. De kunde känna sig kränkta och värdelösa, när de inte kunde hävda sig eller förlorat en spelomgång.

När andhrybrobotarna kom ut i nätbutikerna, var det det främsta argumentet:

”Låt en andrybrobot lära ditt barn att umgås och uppnå social kompetens!”

De föräldrar som kunde uppvisa att deras barnuppfostran innehållit en relation till en andhrybrobot, fick företräde när deras barn ansökte om att få komma in till några av SpåRätts daghem, lekskolor och friskolor.

Barn utan social kompetens, blev kallade för ”lantisar” och riskerade att bli utvisade till neoluddisternas primitiva skolor och utbildningar.

Andhrybkulten fick också sina profeter, präster, kloster, kyrkor och kultplatser. De neoidealister som tidigare tillhört någon kristen församling, muslimsk rörelse, buddhistisk sangha, schamangrupp, wiccacirkel eller annan nyhednisk kult, övergick snart till Andhrybkulten. Istället för att förlita sig på välvilliga amatörer och maktlystna sektledare, kunde ”eleverna” eller ”proselyterna” nu genomgå en väl utarbetad plan och psykofysisk träning. Deras mål skulle vara att själva uppnå det högsta andhrybstadiet, med att bilda en egen, unik, andhrybdrömbubbla.

Annonser