I forna tider hade de, mestadels unga männen, läst Jules Verne och böcker av upptäcktsresanden, för att kanske senare i livet bestiga K2, Mount Everest och Eigerväggen.

Äventyrare hade haft som drömmar att vara den förste av alla. Därför måste utmaningarna försvåras och övningarna leda till större risker, med livet som insats.

Tellus räckte inte till hur långt som helst, i äventyrarnas karriärklättring. Även om flera fortsatte att klättra uppför Mount Everest, fanns det numera ett fjällhotell högst upp på toppen, med linbanor utmed de tidigare avsatserna, där klättrare offrat sina liv. Vem som helst, med pengar i plånboken, kunde göra sig en dagstur upp till toppen, beskåda utsikten från världens högsta berg, för att sedan återvända till marken och ta sig hem lagom till middagen och turistminglet.

För att inte i onödan äventyra turistströmmen till berget, sprängde man bort glaciärer och ismassor. Med skyddsvallar kunde man mota bort de värsta av snöstormarna.

Andra turistattraktioner med naturens underverk följde Everests exempel och lade ner miljoner för att turistanpassa svårtillgängliga områden. På tre dagar kunde turisterna besöka världens högsta toppar.

William ”Bill” Styren var bara tio år när han skapade sin första vr-värld. Han var med i flera spelklubbar, på nätet och i verkliga världen. Han som en dag skulle grunda fortsättningen till Ufo- och Astronomiföreningen EarthStar, ta upp stafettpinnen efter stjärngänget och resenärerna ut till den fysiska rymden i SpåRätt.

De barn och ungdomar som hade Virtual Reality som högsta intresse arbetade som myror i en myrstack med att bygga ut och länka de virtuella världarna med varandra. Konsten var att kunna passera ut ur den egna världen för att gå genom en tullstation och gå in i en annans. De mest framgångsrika hade höga entré- och tullavgifter. De kunde tjäna miljoner, bara på en vecka.

Det var Tomas och Tessan som ”headhuntade” Bill. SpåRätt hade en egen huvudjägarverksamhet, där de letade upp barn och ungdomar som kunde bli trainees i någon av SpåRätts grupper och sektioner.

Tomas hade på egen hand kommit fram att det var med sina drömbubblor, i den virtuella verklighetens drömmaskiner, som virtuella äventyrare kunde exploatera den senaste versionen av cyberrymden.

Annonser