Jo, sa Fabian, du kanske kan hjälpa mig med att svara på några frågor som jag har funderat över?

   Jag kan försöka. En hel del frågor, om man ska gå på djupet, kräver ju långa svar, med utläggningar och förklaringar.

   Jag förstår att Gud av en del människor ses som en verklig, riktig, fysisk, person; en äldre man med vitt skägg, klädd i nån helvit dräkt eller skrud, med ett vist eller godmodigt uttryck i ansiktet. Men han, den eller det, bör väl vara något mer?

   Vi kan väl göra så här, föreslog Zanna. Vi växlar, så att du får varannan fråga och jag får varannan, lite som en lek.

   Ja, det låter kul!

   Frågor om Gud kan ju variera väldigt mycket, från person till person och från stund till stund. Oavsett hur man som människa föreställer sig Gud, eller en Gud, personlig eller opersonlig, så är det en föreställning som kan inge förhoppningar, trygghet, visshet, säkerhet och… frihet?

   Vad jag förstår, så är Gud någon som infriar människornas böner och önskningar?

   Jo, men han, om vi låtsas att det är en han, är ju ingen God Fé, eller Jultomten. Det handlar mer om det omöjliga och om mirakler, än det man kan beställa i en restaurang, när man är ute och reser, eller beställer från nån shop på nätet.

   Har han funnits? Jag menar, du har ju drömt om Gud.

   Jag tror, eller hoppas, att Gud i min dröm föreställde eller symboliserade en kommande förändring, till det bättre. Förändringens Vind! Kanske att han har funnit, på nåt sätt och nånstans? Kanske i eller utanför Judéen, där man såg honom som det judeiska folkets stamgud. Sen har väl det där stötts, blötts och nötts så många gånger, att han kan va nästan allting, överallt och alltid. Nu är det min tur!

   Visst! Shoot!

   Drömbubblorna igen. Drömbubblan är ingen själ, men är den materiell?

   Ja, lite paradoxalt och motsägelsefullt; en slags andlig materia, eller motsatsen.

   Som kommer från ellekarna?

   Ja, helt och hållet.

   Det är deras möjlighet och förmåga till att påverka här på jorden och planeten Tellus?

   Ja, en form eller en programvara. För att hantera och köra information; upplevelser, intryck, känslor, idéer, tankar och minnen, här från Tellus.

   Men, Fabian Frånlandsvind, är du inte då innerst inne, egentligen, en ellekare?

   Förstår att du och många andra kan tro det, men det skulle vara att förstöra hela tanken med andhryberna och samarbetet mellan jordbor; tellusiter, och ellekare. Då kunde de lika gärna ha kommit på ett sätt att invadera och erövra planeten Tellus, från dess invånare. Det skulle varken ha löst deras problem, eller jordbornas. Det är inte fråga om antingen eller eller. Det är ingen kompromiss, där man förhandlar om fördelar och nackdelar eller vem som vinner eller förlorar, i slutänden. Det är hellre en syntes av vad jordborna, i det verkliga livet, neoidealisterna och SpåRätt, vill. Människorna har tesen. Ellekarna har antitesen och tillsammans utformar de en syntes. På samma vis som jag, Fabian Andhryben, är en syntes och en hybrid, av Människa, Andrart och Ellekare.

