Så nostalgisterna försöker övertala andra neoluddister och kanske också neoidealister, virtualister och futurologer, till att hellre tro på deras version av ”Den Andre Fabian”, än på mig?

   Nähe, sa Zanna och skrattade åt Fabians lite tokroliga teori, Förr skulle nog forskare säga att de bearbetar, överdriver och kanske förvränger information, till dess motsats, desinformation. På ett sätt har du rätt; neoluddisterna är följare och kopiatörer. De kan inte själva föreställa sig något som inte finns, utan att nån först har förklarat, gestaltat och gjort det möjligt för dem att förstå. Då först kan de skapa sig en bild, av vilket de kan göra en egen version. Men den blir mycket sällan lika bra som originalet.

   Varför inte?

   Deras värdeskalor saknar parametern ”Skönhet” och det som är vackert, unikt, med högsta kvalitet, ursprunglighet och som bara finns i ett enda exemplar.

   Märkligt!

   Säg så här! I en liten stam av människor, är alla blonda, blåögda och i hudfärgen bleka och vita. Det här är bara min lilla, just nu, påhittade berättelse, som kanske kan förtydliga vad jag menar. Tror jag. För resten… vill du ha lite lunch? Jag har tagit med mig, färdig, hemifrån.

   Javisst! Det skulle smaka gott!

De gick ut i köket och, medan Zanna fixade med maten, ställde Fabian fram tallrikar, glas och bestick. Den här gången glömde han inte servetter och kaffemuggar.

De åt en god vegetarisk lasagne. Till det drack de vanligt kranvatten. Så blev det dags för kaffe. Zanna hade köpt pain-au-chocolat. En slags franska wienerbröd, ihoprullade som en croissant, med en chokladkräm i mitten.

   Får jag fortsätta, frågade Zanna.

   Ja. Intressant!

   Ny, främmande och okänd information som stimulerar arten Människas sinnesorgan, tankeapparat och upplevelseförmåga, ger sensationer. En stark sådan sensation kan i bästa fall ge en förstärkt upplevelse: en extatisk hänförelse. Detta brukar man använda inom konsten, men också inom religionen, politiken och andra rörelser där man eggar människor till häpnadsväckande upplevelser. Det finns människor som kan uppleva visioner, eller som tror att de kan sväva och flyga, utanför sina egna fysiska kroppar. Det kan, men måste inte vara positiva känslor och upplevelser. Det kan lika väl vara rädsla, skräck, lidande eller, som bland österländska mystika läror; yoga, meditation eller tyst bön.

   Det där har jag nog läst om lite förut, tänkte Fabian högt.

   Nostalgisterna, tror jag, vill framställa en neoidealistisk gestalt, som ändå har en osynlig kärna av neoluddistiska traditioner, tänkesätt och ideal. Till det yttre, som en tjock hud, påminner allt om neoidealismen. När man synar, tänker efter, reflekterar, analyserar, granskar, obducerar och fragmenterar, uppstår istället, klart och tydligt, en neoluddistisk avgudabild. Kul va?

   Vad ska de ha honom, eller henne, till?

   Det vet jag inte. Vad tror du?

   Ja, vad tror jag… En variant, ett alternativ till mig? En neoluddistisk andhryb? Nej, det låter inte sannolikt? En neoluddistisk… andrart? Nej, inte det heller… En neoluddistisk cyborg? Ja… möjligtvis det…

