Vad var det för vits med att sluta åldras, leva för evigt och i slutet av varje månad, eller i början, det kunde väl kvitta; hämta ut sin Medborgarlön för att spendera och använda upp till detsamma som alla andra i samma samhälle använde sina oändliga liv till?

Varje generation, tänkte Johan lite neoluddistiskt; upplever väl det som är nytt för dem, för att senare i livet ombearbeta, omskapa, omformulera och gestalta det som de upplevt som betydelsefullt, under deras begränsade livstider, med ett absolut och oundvikligt bäst-före-datum?

Det skulle bli den dagen då idén om SpåRätt skulle födas…

Johan sa till sin hustru Ylva:

   Jag vet inte. Jag tycker att vi har fastnat.

   Här? I Dreva Bruk? Vi har ju för jösse namn just flyttat hit!

Johan skrattade.

   Nej, missförstå mig rätt, kära du! Inte det. Flytten var det bästa vi kunde ha gjort! Kul att ha både dina och mina familjer, anhöriga, vänner och grannar, samlade.

   Det tycker jag med, sa Ylva med ett lite pillemariskt leende. Vad menar du då?

   Hela världen i övrigt. Vi håller ju på att gå i stå, totalt.

   Men det händer väl en massa bra saker, hela tiden. Gör det inte?

   Jovisst, men jag är hjärtinnerligt, eller, rättare sagt; hjärninnerligt trött på allt det här från ”förr”. Det leder ju ingenstans. Vi går runt, runt i cirklar och låtsas som att vi gör någontin för de framtida generationerna. Håller du inte med?

   Vad kan vi göra, små myror i universum?

   Tja, vi kunde försöka på något som ingen annan tidigare har gjort? Vad tycks om det?

   Som vad då?

   Ett kunskaps- och informationscenter.

   Men såna kryllar det ju av. Behövs det verkligen ett till, just här?

   Jim Legg brukar ju tala om den där ”Ådran”, inom familjen Frånlandsvind.

   Just det! Den knallblå heta metallen som flyter fram genom tid och rum, från Göbekli Tepe i det nuvarande Turkiet och fram till oss här vid Dreva Bruk och Breda Hjärnbruk.

   Min uppfattning, och jag tror att du håller med, är att den snart kommer att fortsätta från att ha gått nere under markytan, tar en sväng uppåt och fortsätter ut i rymden och bort i universum. Att det är det som det jag vill kalla för att spå rätt, handlar om. Inte sant?

   Spå rätt?

   Ja, alla försöker ju att förutsäga framtiden, om inte annat, så konjunktursvängningar, väderleken och senaste musiken i alla tävlingar jorden runt.

