Angela Superstar.

Mich skrev senare i sin krönika:

Angela Tuvstarr, senare omdöpt till Angela Starr, som fick smeknamnet Angela Star och som kom att kallas för: Angela Superstar. Andhrybernas gudinna på Tellus.

Angela var mycket välplanerad, nästan till gränsen till överambitiöst bearbetad. Hon fanns med i SpåRätts planer, redan när Adam Frånlandsvind, Jim Legg och Baltazar Vaduvill startade företaget SpåRätt AndroArt, för att tillverka robotar, androider, cyborger och andrarter. Det var också deras förtjänst att redan i mitten av 2000-talet ha konstruerat den allra första prototypen till den multi3D-skrivare som skulle användas till att konkretisera de första andhryberna.

Angela Superstar var vacker som en skådespelerska, iklädd den dräkt som skulle ge henne inte bara den verkliga makten, men också den symboliska och andliga.

Hon var lite över medellängden för europeiska kvinnor, på den tiden. Till och med lite längre än många män. Hon hade en rödbrun hårfärg på sitt långa svallande, lite lockiga hår, högbystad men smal, slanka ben och med graciösa rörelser gled hon fram mot sin tron.

Hon kunde påminna om allt från Barnkejsarinnan i Michael Endes berättelse: ”Den Oändliga Historien”, till Prinsessan Leia, i filmerna om ”Star Wars”, spelad av Carrie Fisher, eller aktrisen Demi Moore i filmen ”Ghost”. Det var avsiktligt, för att få med så många av neoluddisterna som möjligt, att hon skulle träda fram som en drottning från fantasi och sagovärldar, med nostalgi och retro, av den gamla världens ideal och föreställningar.

Angela Superstar skulle bli President över hela SpåRätt Intergalactical, med femtioen procent av ägandet. Familjen Frånlandsvind och maskingänget skulle vara ägare till trettionio procent, medan neoluddisterna skulle ha de sista tio procenten. Detta mest för att de skulle ha tillgång till information, beslut, kvartalsrapporter och styrelseprotokoll, i gammaldags demokratisk anda.

Angela var tänkt att bli till en gudinna, både för andhryberna, ellekarna och människorna. De som fortfarande var kvar på jorden och hade för avsikt att stanna där, tills de dog ut eller upplevde något helt nytt och oväntat. Ellekarna var, när det gällde Angelas konstruktion, de konstnärliga skaparna och kreativa idégivarna. Ända sedan Adam, Jim och Baltazar, hade man samlat och förklarat hur Angela skulle bli till verklighet. Utseendet var viktigt för neoluddisterna. De som förr ofta varit monarkister och rojalister.

Adam och Jim famlade i blindo, men tog ändå gamla berättelser och sägnen på allvar, när de skulle framkalla den drömbubbla som var tänkt till Angela. De ville ha något med sig från de ursprungliga kvinnorna i SpåRätt. Därför hade de lyssnat på äldre i trakten kring Enköping och Dreva Bruk, som påstått att den sista sucken och andetaget som en människa andades ut, innehöll den människans själ och ande.

Teosofer och andra människor som trodde på själen och själavandringen, kallade själen för ”astralkroppen”. Hur än Adam och Jim experimenterade och forskade, kunde de inte finna någon bekräftelse på att det fanns någon sådan själ, ande eller astralkropp. Det gjorde nu inte så mycket, eftersom andetaget i sig, med allt som det kunde eller föreställas kunna innehålla, fick en symbolisk verkan. När Kristin, hennes dotter Turid och senare Adams tvillingsyster Sophie hade avlidit, var man noga med att fånga in deras sista andetag i behållare. Det blev en uppgift för först stjärngänget och senare maskingänget. Behållarna sparades, för att kunna användas vid tillverkningen av Angelas drömbubbla.