Ellekarna förklarar.

Sophie kom gåendes:

   Hej på dig, Mich! Så du är här och hälsar på igen?

   Hej Sophie! Kommer du ihåg det, att jag har varit här förut?

   Ja, så dåligt minne har jag inte. Vill du göra ännu ett besök till ellekarna? Har du fler frågor?

   Oj, ja! De tar aldrig slut!

   Det var skönt, sa Johan. Nu har jag pratat så mycket så nu måste jag lägga mig och vila, tills när middagen är klar. Ylva lovade att det skulle bli nåt gott idag.

Mich visste att det var i hans egen hjärna som drömmen bildades. Kunde han avbryta drömmen när som helst, eller hade den en början och ett slut? Var drömmen en färdig konstruktion, eller en slags improvisation?

Sophie gick först i det höga gräset. Det såg lite torrt ut, men daggen fanns kvar nere vid gräsrötterna. Kanske att det var förmiddag, här också? Mich tittade upp på himlen, men det var svårt att avgöra om solen stod högre eller lägre.

När de kom fram till ängen, kunde inte Mich se någon rymdfarkost. Det var alldeles tomt. Det var han säker på.

Så kom skimret igång och luften dallrade. Farkosten tog form och Sophie gick som förra gången fram och knackade på skrovet.

Dörren öppnades och de steg åter in i mörkret. Deras ögon var fortfarande bländade av solskenet.

   Välkomna, Mich och Sophie. Vad har ni för frågor idag?

   Tack för gästfriheten, sa Sophie.

   Tack så mycket. Nu har jag så många frågor att jag inte vet var jag ska börja…

   Börja med de enklaste, sa någon av ellekarna.

Det kunde vara svårt för Mich att förstå vem han skulle rikta sig till. Han trodde att det stod tre ellekare framför honom, men ibland verkade de vara fem, eller sju, eller ännu fler. Kanske att de kom och gick, eller delade på sig, på något sätt?

   Jag förstår, sa Mich, att jag kan besöka er genom drömmaskinen, uppe i Zannas och min bostad, i rymdsamhället, men kan jag själv styra att jag kommer hit, till Enköping, Dreva Bruk, SpåRätt och till er farkost?

   Det, kan man säga, är drömbubblans mysterium. Inte ens vi ellekare vet hur det riktigt fungerar. Vi har flera gånger trott att vi kommit fram till den troligaste lösningen, tills att den också har spruckit. Det vi frågar oss är; var finns drömbubblan, eller drömbubblorna, om det är flera?

   Finns drömbubblan i drömmaskinen? Är den en del av drömmaskinen?

   Nej, troligtvis inte. Du är ju, vet vi, en andhryb och ingen människa. Du har en drömbubbla, som är andhrybernas naturliga kännetecken.

   Har inte Sophie här också en drömbubbla?

   Vi vet inte. Vi tror det. Vi tror att hela familjen Frånlandsvind är utrustade med enklare drömbubblor. De är inte så avancerade som din. De har inte lika hög sändnings- och mottagarfrekvens, på sina upplevelser.

   Så, nu, när vi står här, undrade Mich, var befinner vi oss nu?

   Det enklaste svaret är att vi åtminstone inte är där vi tror att vi är. Vi tror att det handlar om frekvenser och mottaglighet av upplevelsevågor.

   Men jag är i…?

   Du är fortfarande i drömmaskinen.

   Och Sophie här?

   Hon är i din dröm i drömmaskinen. I din drömbubbla, kanske är mer exakt.

   Och ni är, var då?

   Vi är här, eller rättare sagt, där. Där borta på Ellek. Vi sänder oss hit, in till din dröm och drömbubbla.

   Aha, det var på så vis som jag kunde besöka Ellek?

   Ja, du kunde ana Tellus från Ellek, men var inte det i din dröm? Var du verkligen där, eller här?

