Mich och Zanna hade kommit varandra mycket närmare, sedan de flyttat ut från sina bostäder vid Hornstull och Stockholm. Nu fick de mer att berätta om sig själva och varandra, med önskemål, drömmar och visioner om ett bättre liv.

   Vad har du för målsättning med att flytta ut i rymden, frågade Mich, Zanna.

   Först och främst för att rädda mig undan krig och annat elände som bara tycktes bli mer av och öka. Så lite äventyrslust. Hur skulle det bli att bo och leva, här ute? Men innerst inne vill jag nog till en annan, bättre, planet, för att börja om på nytt.

   Som i livet på Tellus?

   Ja, ungefär så. Det skulle ju vara skönt att få vara utomhus, ute naturen ett tag, istället för att alltid gå omkring här innanför ramverket. Men det kommer SpåRätt förhoppningsvis ändra på?

   Hur tänker du då?

   Att de ska kunna skapa växthus och biosfärer som ger samma upplevelse av att vistas utomhus, under bar himmel.

   Själv saknar jag mina konstverk, alla mina prylar och samlingar. Här finns det så lite. Det är nästan som sterilt, drömlikt eller som i ett sjukhus, kliniskt rent.

   Undrar om jag får ställa ut mina konstverk utanför huset?

   Det skulle nog inte grannarna tycka om, eller SpåRätt? Skulle inte det kunna ses som provocerande?

   Ja, här finns inget riktigt liv, inga bullrande bilar, inga störande grannar, inga jamande katter eller skällande hundar. Ingen som spelar musik högt och inga som har livliga och högljudda fester.

   Det verkar lite livlöst.

   Vi får gå mer och oftare till centret. Där är det väl mer av liv och rörelse?

   Vi får ordna till nåt?

   Hur ska det gå till?

   Kanske att man kan ansöka om tillstånd, eller att andra kommer hit och ordnar lite festligheter?

   Var det inte just det som du ville komma bort från?

   Jo, men här är det för lite av det. Vi kan nog inte grilla eller ha en BBQ, men kanske lite festligare och ovanligare maträtter och en feststämning som inte är så uppstyltad och pretentiös?

