När Joe, Mary, Mich och Zanna träffades, talade de ofta om upplevelser från drömmaskinerna. Om de hade levt före elektriciteten och elektroniken, hade de kanske suttit och spelat whist, hört någon läsa högt ur en bok, berättat hörsägen och skvaller för varandra, spelat något instrument och sjungit, dansat eller suttit med något hantverk eller handarbete, tills det blivit mörkt och de gick och lade sig för natten.

Så kom elektriciteten med elektrisk belysning, längre uppesittarkvällar, lyssnande på radioapparaten och några år senare för att titta på teve tillsammans. Människor möblerade sina vardagsrum efter var teveapparaten stod, ofta med ett soffbord, en soffa och bekväma fåtöljer framför. Tidigare hade man samlats framför elden i öppna spisen, för att få lite ljus, värme och gemenskap.

Med teveapparaterna kom biograferna hem till människornas bostäder. Man följde dokusåpor, tevesåpor, tävlingar, reality shows, infotainment och alltmer avancerade underhållningsprogram. Det var som om massmedia fortfarande sökte efter en gräns att sudda ut, mellan föreställning, fantasi, vardag och verklighet. Som skäl angav man att man ville lätta upp den annars så tunga och tråkiga vardagen, med stämningar, upplevelser, händelser och effekter, som om att allt var möjligt och magin, mystiken och drömmen, alltid fanns närvarande också i livets hårda skola.

Mich fortsatte med sina efterforskningar och experiment om hur hans drömvärld i drömmaskinen såg ut och kunde vara konstruerad. Zanna var helt nöjd med sina lugna stunder på soliga stränder, med glada människor omkring sig, som spelade boll, dansade till rytmisk musik eller bara som hon själv, satt och njöt av solen och brisen från Oceanen. Mary tyckte om att spela spel och lägga pussel. I drömvärlden fanns det hur många slags spel som helst, både föreställande och abstrakta. Det fanns arkadspel och tetrisspel. Det fanns spel med flera världar i, med monster och fruktansvärda krigare. Det fanns romantik och kärlekshistorier, drama, komedier och möjligheter till att blanda sina egna favoritkombinationer. En del spel var mer pedagogiska. I dem kunde man för en dag praktisera som hotelldetektiv i SpåRätt Star Vegas, eller som konditor i ett berömt konditori. Det fanns historiska påhittade spel om hur det vore om Mary ville vara drottning och härskarinna för en dag, eller tjäna slavinna i det gamla Romarriket.

Spelen kunde verka mycket realistiska, men det fanns ingen avsikt om att de skulle vara verklighetstrogna och genuina. Var det så att Mary ville knäskura en stentrappa i en gammal medeltida borg, en hel dag, så visst kunde hon göra det. För det mesta hoppade hon över sådana aktiviteter, då de mycket sällan ledde till något annat, än att trappan var ren, när den sedan försvann in i drömmaskinens program och arbetminnen igen.

Annonser