Ormmannen.

En morgon när Mich vaknade, han vaknade för en gångs skull tidigare än Zanna, gick han ut i bara morgonrocken, på verandan. Under natten hade ännu ett hus blivit färdigt, brevid deras. Det kom ut en man:

   Hej, så ni är mina grannar, förstår jag! Hoppas att vi ska trivas och ha det trevligt tillsammans! Är ni, som jag, ensamstånde?

   Nej, svarade Mich, min flickvän, Zanna, ligger nog fortfarande och sover.

Mannen var kraftigt byggd och lite längre än Mich. Han hade svart hår, bakåtkammat med en liten kort snedlugg. Han skulle ha kunnat kommit från vilken semesterort och badstrand som helst. Utmed vänster arm hade han tatuerat en lång, slingrande orm, som skulle kunna vara en boaorm. När mannan vände på sig, såg han att ormen fortsatte över ryggen och nedför det högra bakbenet.

   Har du arbetat till sjöss, undrade Mich?

   Tänker du på min tatuering? Nej, jag har arbetat på cirkus. Jag brukar kalla henne för Cassandra. Så om jag skulle säga: nu är det daga att gå hem, Cassandra, så talar jag med henne, men det är förstås till mig själv. Eftersom jag er singel, får jag nöja mig med henne, tills vidare… Kul att ses! Nu är det dags för drömmaskinen!

   Ja, vi ses!

Mich tog av sig badrocken och klev in i sin egen drömmaskin. Efter den korta stund då allt blev svart och maskinen valde ut och komponerade drömmen, befann han sig med Zanna på den badstrand som han antog var hennes. Han kunde tydligt se hennes fotspår i den våta sanden.

Det var varmt och vackert, med blått, glittrande hav och vågor med gäss på topparna som svepte in i långa andedrag, in mot havsstranden. Där låt ett cyklopöga, en snorkel och ett par simfötter. Simfötterna och cyklopögat passade Mich som om de var utprovade av honom. Han gick baklänges ut i vattnet, som han hade sett professionella dykare brukade göra, antagligen för att inte snubbla på grodfötterna.

Han kom ut i vattnet, tittade sig omkring och föll bakåt, ned på rygg. Vattnet var svalkande varmt. Han låg och flöt en kort stund, innan han vände på sig och gjorde en liten dykning under vattenytan. Där nere kunde han se Zanna simma omkring. Han dök ner och petade försiktigt till henne, för att hon inte skulle bli rädd. Hon log och gjorde tummen upp, så simmade de några meter tillsammans. Deras huvuden kom upp ur vattnet.

   Vad kul att du är här, sa Zanna.

   Javisst, tänk att vi kan mötas båda två, inuti en dröm? Det trodde jag inte!

De simmade nere vid botten och utforskade stenar och rev. Små fiskar simmade förbi och en och annan krabba eller kräfta.

