Hej igen, sa Mich. Förlåt att jag var lite påstridig om drömmen… Vad är det för orm du har tatuerad på kroppen?

   Det är ingen orm. Det är en komodovaran. Världens största nu levande ödla.

   Varför har du valt den som tatuering?

   Det ser ut som en stor drake, sa Zanna.

   Ja, den kallades först för ”komododraken”, men det var nog bara för att göra den lite mer spännande och skräckinjagande.

   Jag tänkte ta en liten promenad i mina nya hemtrakter. Följer ni med? Det vore trevligt med lite sällskap.

   Visst, sa Mich. Det kan vi göra! Vi kan visa det som vi själva har sett, hittills.

Eftersom de hade varsin stor garderob med mycket kläder, det var bättre att låta dem gå till återvinningen, än att tvätta dem rena, satte Zanna på sig ett par jympaskor, ett par khakishorts och en tröja som det stod ”Trinidad”, på.

Mich valde en randig sjömanströja, utan krage och med korta ärmar, ett par jeans och svarta sandaler av något konstmaterial.

Cassandra hade tagit på sig en lite bylsig träningsoverall.

   Finns det insekter här?

   Nej, vi har inte sett några, men vi har hört att det ska finnas insektsrobotar. De äter damm och annan smuts, mestadels på nätterna, för att vi inte ska bli störda.

   Det låter skönt. Vad gör ni på dagarna då?

   Det är det som är själva grejen, sa Mich. Var och en får hitta på vad den vill göra. Man får gärna samarbeta om man vill, men har man ingen plats för det eller inte vill ha det kvar, så går det omedelbart till återvinningen. Det är ingen idé att spara nåt, till vem då?

   Har ni hört, frågade Cassandra, om vi har fått förlängd livstid ännu? Det har ju pågått snack om det så länge nu?

   Ja, femti eller till och med tvåhundra år till, blir vi nog försedda med snart, när de sanerar våra kroppar nästa gång, från överblivna, döda celler, eller detaljer i kroppen som inte verkar fylla nån funktion.

   Vad vill du själv göra, undrade Zanna?

   Jag håller på med lite virtuellt skapande, bara som hobby.

   Jaha, själva tänkte vi börja med konst, eller konsthantverk. Kanske teckna eller måla?

   Ja, det kan nog vara roligt det med. Strax innan den virtuella verkligheten, ni vet, ”virtual reality”, Vr, beskrev forskarna nåt som de kallade för ”förstärkt verklighet”. Det är väl lite av sånt som jag håller på med.

   Vad arbetade du med nere på Tellus, om jag får vara så oartig att fråga, undrade Mich.

   Jag tecknade serier, innan jag gick över till att teckna filmer. Det var på så vis jag kom in på förstärkt virtuell verklighet.

Eftersom de inte besökt så många andra platser, föll det sig naturligt att de gick ner till Planetariet och Utsiktstornet.

