Vad, undrade Zanna, ser du som ett inre tecken på att du drömmer?

   Här om natten var jag med om en komplicerad anklagelse för nåt som jag menade att jag inte kunde vara orsaken till. Jag skulle gå till en fest. När jag satt och berättade om anklagelsen för några vänner, förklarade jag att allt detta var bara in dröm. Då vaknade jag inte, men hamnade istället i en helt annan dröm. Plötsligt var jag tillbaka i den tidigare drömmen, men då var anklagelsen borta. Festen kunde fortsätta. Det var vänner till mig som hade premiär för deras livsmedelsbutik. Alla som var inbjudna fick provsmaka varorna.

   Det måste kännas spännande med det där hoppet från den ena drömmen till den andra, och så tillbaka igen?

   Ja, det var märkligt. Tror inte att det har hänt mig förr, utan att vakna upp ur sömnen helt och hållet?

   Hur förhållet sig det till drömmaskinerna? Motsvarar drömmaskinen grottans fysiska yttre och grottans innandöme; känslor, upplevelser, medvetande och drömmar?

   Det tror jag. Drömmarna är ju ändå ett slags lagrade upplevelser, eller sådana som lagrats för att senare ingå i drömmar, liksom bilden en kan se och uppleva i ett kalejdoskop. Att en kan se bilden, betyder inte att en kan uppleva den, lite som trolleriet, fotografiet eller den tredimensionella eller fyrdimensionella bilden.

   Men vi kan inte fotografera eller filma bilden och drömmen som den ser ut?

   Nej, inte vad jag vet. Forskarna verkar mer intresserade av grottans fysiska yttre, hur drömmarna uppstår i upplevelsen och medvetandet, än det som de förmedlar i medvetandet och genom upplevelserna.

   Ska vi ta en fika, och sen en promenad?

   Ja, det gör vi. Ska bli skönt att slippa tänka så mycket ett tag.

