Michs modellbygge.

Att flera av Exodus och Averlants invånare var sysselsatta med universum, hjärnan och den inre upplevelsen av verkligheten, var inte så konstigt. Vad hade de att välja på?

Det gemensamma målet var, bortsett från att komma fram till en livsduglig planet, att skapa idéer som skulle bli till upptäckter och uppfinningar. Deras fysiska kroppar hade lite betydelse, eftersom robotar, automater och maskiner utförde mar betungande fysiskt kroppsarbete. Var det något som de ville ha gjort i huset eller trädgården var det bara att göra en notering i centraldatorn. Någon timme senare var roboten på plats, som en ande i flaskan, i sagosamlingen Tusen och En Natt.

Han skulle tänka ut och utföra experiment i drömmarna. Detta att i drömmen konstatera att han befann sig i en dröm, var en sak. I en mardröm, ifall han skulle uppleva en sådan, skulle det bli möjligt att avbryta monster och andra otäckheter, med att förklara att:

   Detta är en dröm.

Nästa projekt som han skulle förverkliga var att, någonstans i drömmen, på en vägg, ett bord eller annan stabil yta, rita ett kryss. Näst gång han drömde oavsett var han var eller vad han gjorde, skulle han återfinna krysset. Det var inte platsberoende eller att återfinna på den yta där det en gång placerats. Det första experimentet gick bara ut på att först komma ihåg från det vakna tillståndet att rita krysset och i den andra drömmen återfinna samma kryss, som en avbild av det första.

Det andra experimentet skulle bli att finna en viss möbel, från dröm till dröm. Han tänkte sig att det skulle vara en gammaldags fåtölj, lite likt en kub, med sittplats i, som var med resår och buktade uppåt. Fåtöljen skulle vara klädd i ett vinrött tyg, grovt och lite taggigt. Han kom på att han haft just en sådan fåtölj i sin bostad på Långholmsgatan 11.

Annonser