Jag håller på med att utforska drömmaskinen. Hur fungerar dess direkta kopplingar till drömmarna?

   Ja, jag förstår inte det heller. Men kan det va nåt som leder till nytta och nöje?

   Jag tror det, sa Mich. Kan drömmarna va nåt mer än bara ”hjärnsvett”, upplevelser och hallucinationer?

   Vart vill du komma med det då, den dagen när du finner svaret?

   Kanske vi på det sättet kan komma i kontakt med människor eller andra varelser, på andra planeter?

   Jag tvivlar på det, sa Fridolf, men det är väl bara att forska på. Huvudsaken är ju ändå att en är upptagen och sysselsatt med nåt som en upplever som intressant och meningsfullt. Du då? Vad heter du förresten?

   Jag heter Zanna Topp och jag målar?

   Vad då, inredning eller väggarna hemma?

   Nej. Just nu håller jag på med att avbilda Andromedagalaxen.

   Det låter givande. Allt bildmaterial av sånt som finns där ute kan va betydelsefullt. Det vet ju var och en som har sett målningar av Vincent van Gogh, Pablo Picasso och den där, vad heter den nu igen… Vädersolstavlan i Storkyrkan i Stockholm. Den brukade jag gå och beundra. En av de äldsta målningar av Stockholm. Den fanns visst avbildade på en av de gamla sedlarna, innan de togs ur bruk.

   Ja, sa Zanna. Det är lite så jag tänker. Kanske att jag kan upptäcka sånt i Andromedagalaxen som forskarna ännu inte har uppmärksammat?

   Varför tror du det, undrade Fridolf. Skulle de inte va uppmärksamma nog, eller omedvetet bortse från nåt?

   Jag tror att när en målar och avbildar, kan man upptäcka nåt annat än det som vetenskapsmänniskor och forskare tittar efter. De strävar, tror jag, efter vetenskaplig exakthet, medan jag som amatör och utomstående är mer intresserad av det estetiska, upplevelsen och hur färger och former går in och ur varandra. Vad gör du själv, när du är ledig?

   Jag har fått låna ett rum där jag kan spela trummor. Rummet är fortfarande tomt, men kan få nån funktion i framtiden. Då måste jag flytta mitt trumset nån annanstans. Men det är roligt så länge jag får ha det där. Annars, som hänger ihop lite med trummorna och rytmen, går jag till närmaste planetarium för att dansa. Det tycker jag är en bra motion.

   Det tycker vi med, sa Eva. Bara det är lite volym på det, för att lättare komma in i dansen.

