Vad tror du då, frågade den medelålders kvinnan.

   Vad heter du, undrade Goodwell.

   Jag heter Carina Zwicky. Jag bor här i Exodus och Averlant. Var bor du själv?

   Det hör egentligen inte hit, men jag bor i Argonatica. Var var jag? Jo, jag förstod att det var ett feltänk, en bias. Människornas medvetna och omedvetna upplevelse av livet, verkligheten, vardagen och världen, ersattes av en ny, som ingen ville, orkade eller vågade bekräfta. Det kunde påminna om tiden då pesten och digerdöden härjade som värst. Vad tror ni att människorna gjorde då?

Alla var tysta och ingen svarade.

   Jo, människor i byar och städer, där det fanns svartråttor som spred bakterien runt till invånarna, trodde att det var Guds bestraffning för att människorna begått synder mot Gud. Då utsåg invånarna de som var lite avvikande och konstiga, till att bli syndabockar och ta bestraffningen, likt Jesus Kristus en gång dött för att, såsom Guds enfödde son, ta på sig straffet, låta sig korsfästas, för att befria alla människor från synd.

   Men, sa Carina Zvicky, det där är väl ingenting som vi tror idag. Vad har detta med kollisionen att göra?

   Jag vet, svarade Goodwell, att det kan låta konstigt och långsökt, men den stora stenen är en varning om att vi är på fel väg.

   Hur då, menar du? Vi måste väl fortsätta frammåt, i den riktningen som SpåRätt har bestämt, utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet.

   Då undrar jag, sa Goodwell, vad är det som SpåRätt vet och hur vet vi att de har nån beprövad erfarenhet. Allt vi vet är att de har eller kan ha kontakt med något diffust folk i bortre rymden, som de kallar för ellekarna. Av denna information har de hittills inte visat upp några bevis eller belägg för att det är sant.

   Tro mig, sa Goodwell, men det är inte som ni har blivit itutade och manipulerade. Jorden och Tellus håller inte alls på att gå under eller förintas. Det är bara båg och bluff, för att sända iväg de som är ersättliga och överflödiga, så att SpåRätt kan ta över Tellus helt och hållet. Vi har blivit grundlurade, med andra ord!

   Vart kommer det här med Kalla kriget, kapprustningen och kapplöpningen ut i rymden och till Månen in, då?

   Det undrade jag också länge, tills jag förstod att allt det här med ”neoidealismen” och deras antagonister ”neoluddisterna” bara var ett spel för gallerierna och en dimridå av vaga spekulationer. Så här ligger det till, egentligen.

Oswald Goodwell tog en konstpaus, drack lite av en syntetisk smoothie och tittade stolt över sin publik. Han fortsatte:

   Vetskapen om atombomben och upprustningen av kärnvapen, kunde inte leda fram till något annat än en passiv hållning och pessimism. Varje dag uppstod risken att nån makthavare eller terrorist skulle trycka på knappen eller tillverka egna atombomber. Neoluddisterna trodde på att svaren fanns i det förflutna; att återgå till den ordning och vardag som funnits innan atombomberna och provsprängningarna. Neoidealisterna såg den enda lösningen i att överge Tellus för att, som var deras sanna önskedröm; att resa ut i rymden och erövra universum, från början till slut.

   Varför, undrade en äldre man i publiken, blev det så?

   Vad heter du, frågade Goodwell.

   Vad har det för betydelse?

   Jag har ju presenterat mig, så jag tycker att ni som själva deltar i samtalet, också talar om era namn.

   Det är sant, sa den äldre. Mitt namn är Simon Morris.

   Då, Simon och alla andra, Carina Zwicky och Jacob Damin, ska jag, en enkel amatörforskare men med sunt bondförnuft, förklara så här: För många människor tog livet slut, efter vissheten om att atombomberna kunde förinta allt på Tellus.

   Men är det verkligen sant, frågade Simon Morris. Jag har hört att atombomberna inte är så farliga. Det är tryckvågen, hettan och så radioaktivitetens strålningar som är förödande, för dem som drabbas på nära håll. Det räcker med att lägga sig i ett någorlunda djupt dike eller i en jordkällare med förstärkta väggar.

   Javisst, sa Goodwell sarkastiskt, eller att skolbarnen kan gömma sig bakom nedlagda skolbänkar? Det nog ingen som på fullt allvar tror på det idag, eller hur?

