Argonauticas avfärd.

Baltazar Vaduvill gick upp och ställde sig på det lilla podiet som Oswald Goodwell använt dagen innan. Han förklarade situationen:

   God morgon på er allesammans. Jag har goda nyheter! Ni behöver inte bli oroliga eller bittra. Den mannen som ni väntar på, han som såg sig som en frälsare och messias, kommer inte. Så här är det.

Baltazar fortsatte:

   Mannen som ni väntar på, han som kallade sig för ”Oswald Goodwell, heter egentligen något helt annat. Det var inte meningen att han skulle komma med, men på nåt för oss okänd metod, lyckades han ta sig igenom passtationen och passagen, in till rymdhissen. Sedan dess har Ministralen haft honom under bevakning. Mannens riktiga namn vill vi inte lämna ut, då det kan drabba hans oskyldiga familj och släktingar här ombord på Exodus. Han är en känd upprorsmakare och bedragare. Som om han sol-och-vårar de människor som lyssnar på honom. Han är förförisk som talare och demagog.

Ett sorl sped sig bland publiken. Mich hörde någon säga:

   Vilken en va! Det förstod jag med en gång. Han såg skum ut och alldeles för… anpassad.

Baltazar fortsatte:

   Mannen var en inkräktare här på Exodus. Han var en resenär från Argonautica. Det typiska är för honom att han inte riskerar sin egen ställning i sin egen biosfär. Hellre uppviglar han medborgarna här på Exodus, för att kunna fly fältet om det blir honom för övermäktigt. När hålet efter meteoriden var reparerat med hjälp av robotnissarna från både Exodus och Argonautica, fanns det inget skäl till att hålla kvar Argonautica. Under tiden som reparationen pågick, riskerade vi alla att förlora styrfarten och finna de rätta vågorna och fälten, ute i rymden. Med en hastig och ovillkorlig avfärd, lämnade Argonautica, Exodus tidigt i morse. Med den farkosten försvann också den man som här kallat sig för Oswald Goodwell. Vi kan redan nu meddela att Goodwell är satt i säkert förvar, i Argonauticas motsvarighet till vår egen Ministral. Det var mitt korta anförande angående den här kufen. Några frågor?

   Ja, sa Carina Zwicky; jag var här igår och lyssnade på Oswald. Vad jag förstår, om jag förstod honom rätt eller om han sa hela sanningen, så finns det ingen människa som styr eller administrerar Ministralen? Att det bara är maskiner, robotar och cyborger. Stämmer det?

   Det är, svarade Baltazar, som ni säkert förstår, en känslig fråga. Eftersom ni undrar, ska vi i Ministalen visa upp verkliga bevis för att så inte är fallet. Till att börja med vem eller vad tror ni att jag är, som står här, Baltazar Vaduvill?

Alla höll tyst. Ingen ville göra bort sig. Så ropade någon:

   Jag tror att du är en människa!

   Det tror jag med, svarade Baltazar diplomatiskt. Någon som hyser något som helst tvivel om det, kan komma fram och känna på mig, eller granska sömmarna, som man brukar säga!

Ingen gick fram och ingen gjorde något annat tecken på att vilja ifrågasätta eller, öppet, tvivla.

   Då så, sa Baltazar Vaduvill, återgår vi till vår vanliga vardag, här i vårt sköna Exodus. Jag får tacka för mig och önska er en fortsatt god resa! Skulle ni, mot alla odds, höra nåt liknande från nån annan här i Exodus; om resans mål eller beräkningar, så besök gärna fören och kommandobryggan. Där kan ni förresten se hur fartyget är lagat och reparerat, efter kollisionen. Det ser i mitt tycke mycket elegant ut. Helt utan sprickbildningar eller lösa fogar. Tack igen för att ni kom!

Baltazar Vaduvill gick ner från podiet och försvann snart i rymdbilen, i riktning mot Futurum och Ministralen.

   Mer än så får vi nog inte veta, sa Mich.

