Jo, Fanny, jag tänkte fråga; hur var det med den där kollisionen?

   Vilken kollision, frågade Fanny med lite irritation i rösten.

   Vi var i kommandobryggan i fören, då troligtvis en meteorit kolliderade med Exodus.

   Det känner jag inte till, sa Fanny. Det måste ha skett utanför mitt kompetensområde. Det är inte allt som vi får veta. Bara det som angår oss.

   Vi pratade med en man som hette Fritiof Bölja. Han visade oss runt där och hade ett speciellt hobbyrum. Som tur var kunde vi hålla oss där, medan räddningen var på väg.

   Konstigt, sa Fanny. Det känner jag inte alls igen. Är ni säkra på att det inte var en övning?

   Nej, sa Zanna. Då skulle vi nog ha fått veta det. Det ryktades om att tre män hade omkommit i olyckan.

   Det var säkert bara några robotar! Vi tillverkar nya i en handvändning. Robotar är en slit-och-slängvara. De går att återvinnas, eller att plocka reservdelar från.

De gick fram till ett stort rum.

   Här, sa Fanny, har vi alltså arkivet över familjen Frånlandsvind, SpåRätt och Ministralen. Stegen emellan finns med, men inte i några utförligare versioner. Det var dem som vi hoppas på att ni kan hjälpa oss med. Jag kan nog säga att det mycket handlar om planeten Ellek och kommunikationen med ellekarna. Vad jag förstår, sa Fanny med en distinkt röst, har du, Mich, haft kontakt med ellekarna även här. Eller hur?

   Nja, sa Mich. Jag tror det, men det kan ju också ha varit en dröm. Det hände i drömmaskinen.

   Ja, det var tack vare information från den som vi känner till det. Drömmaskinen är programmerad till att registrera vissa bilder, begrepp och meningar. Då sätter internminnet igång och samlar alla pixlar och intryck i ett och samma paket.

