Idag, torsdagen den 23 mars år 2017:


Hunnit till sidan 90 (av 450) i min första bok. Det går långsamt, men det är skönt att ha skrivit så mycket innan.
Har skrivit alla mina tio böcker (men inte slutet på bok 10) med hela berättelsen, från början till slut. Det anser jag vara ”grovgörat”.

Sedan återstår redigeringsarbetet, som är ett petande och pyssel. Gissar att det kommer att ta betydligt längre tid, än att skriva själva ”synopsis”. 
Jag har flera motivationer till att skriva:

1. Att det är roligt att ha nåt kreativt att göra.

2. Att bli rik, men slippa bli berömd.

3. Att skriva färdigt alla böckerna, eller åtminstone fram till att jag, av någon anledning, inte kan skriva längre. Med andra ord; ett livsprojekt.
.
4.Eftersom jag snart fyller 60 år, blir de här böckerna mitt ”testamente” till eftervärlden. Bra eller dåliga? Det kanske jag inte ens kommer att få uppleva, under min livstid som är kvar. Allt har en ände och korven den har två, som det heter.

Själv är jag glad över att slippa andras synpunkter, då de sällan tar sig tid till att läsa, läsa om och sätta sig in i själva texten. De allra flesta synpunkter är sådana som jag redan läst i ”skrivarböcker”.

Rekommenderar varmt var och en som skriver, att se filmen: Adaptation” av den geniale manusförfattaren Charlie Kaufman! Han och regissören Darren Aronofsky är för mig ”stjärnorna” om jag nånsin når upp ”trädtopparna”. Det som mest inspirerar mig, är under hundpromenaderna. Då händelser kan flytta på vardagens begränsningar och oväntade idéer komma flygandes
.
Albert Einsteins far fick frågan från lille Alberts skolrektor:
Vad har ni tänkt att Albert ska arbeta med i framtiden?
Alberts far svarade då:
Det kommer aldrig att bli någonting av honom!

Charles Darwins far sa till Charles.
Du kommer att skämma ut både dig själv och din familj!

Det kan vara så att hårdast möjliga motstånd ger den bästa motivationen av alla. Det skulle nog Zlatan också hålla med om, enligt biografin skriven av David Lagercrantz.

Curlingföräldrar är nog ingenting för blivande författare. De kan snarare bli till ett hinder i utvecklingen, med åsikter, beröm och oförståelse. Så, till alla som skriver:
Skriv på, tills att pennan eller datorn glöder! 🙂

