”Skalmans klocka”:
 
Samma program dag efter dag och år efter år:
 
03:15 Stiga upp och går ut med hundarna. Kollar vädret. Möter en del människor, till exempel taxichaufförer som arbetat natt, eller tidningsbudet. Tittar på naturen.
 
03:35 Ger hundarna friskt vatten och torrfoder utblandat med hundmat i burk.
 
03:45 Tid till att vila eller sova en stund till.
 
05:00 Sätter igång datorn. Gör i ordning dagens första mugg, (cirka en halv liter) med en halv kaffesked pulverkaffe, blandat med mald kardemumma. Fyller muggen till hälften med hett vatten och den övre hälften med mjölk, fetthalt 3%.
 
Gör en överblick på sidorna: YouTube (för att kolla efter nya filmklipp),Wordpress (där jag har min blogg), Dagens Nyheter(nattens händelser), Yahoo (där jag har en mailbox) och Facebook, för att läsa nattens meddelanden med mera.
 
06:00 Börjar skriva på min roman. De senaste tre månaderna, har hunnit till ungefär sidan 20 (av totalt 450 sidor), i Bok 1 av de, totalt 10 böckerna om Familjen Frånlandsvind.
 
07:00 Kollar ”Dagens minne”, i Facebook, Ofta intressant och kul! Skriver vidare. Äter frukost. Morgonsysslor.
 
Det är sagt att koncentrationen kan man hålla uppe i 48 minuter. Därför kan det vara bra med mikropauser och kolla vad som har hänt. Fler och fler människor vaknar och sätter sig vid datorn.
 
08:30 Dags att börja runda av. Gör en sista koll, innan jag stänger av datorn.
 
09:00 Går ut med hundarna på långpromenad, cirka 2 timmar.
Förbi Hesselby Slott, Grimsta Idrottsplats, Grimstaskogen och skogsstigen bort mot Hesselby Villastad. Alternativ 1: Åt motsatta hållet. Alternativ 2: Handlar på Coop Forum.
 
11:00 Ger hundarna mat. Sätter mig vid datorn. Kollar samma sidor som på morgonen. Äter lunch.
 
12:00 Sömn eller vila.
 
13:00 Går upp. Kollar samma och andra sidor på nätet. Om nödvändigt; sköter hushållssysslor eller gör ärenden till Hesselby Gård: Apoteket, Biblioteket och ICA.
 
14:00 Chattar. Ser på filmklipp i YouTube, eller filmer i NetFlix. Stänger av datorn för dagen.
 
16:00 Hundpromenad fram till cirka 17:15. Äter middag.
 
17:30 Leker med hundarna, så att de är trötta inför natten. Lägger mig och läser.
 
19:00 Kvällssysslor. Fortfarande pigg: Läser vidare. Annars lägger mig för att sova.
 
20:00 Dags att sova.
